Dołączył: 26 Lip 2010 Posty: 51 Skąd jesteś (miejscowość / region): Poz Posiadane auto: Toyota Yaris 1.0 2002r
Piwa: 2/0
Wysłany: Wto 27 Lip 2010, 08:33
Temat postu:
Wymiana sprzęgła - demontarz skrzyni biegów.
Czy wymiana sprzęgła to duży kłopot w toyocie (wer. francuska).
Chce zabrać się sam do tej czynności tylko nie wiem czy dam radę.
Wymieniałem takie rzeczy w silnikach ale nigdy jeszcze ze skrzynia ułożoną poprzecznie.
Czy skrzynia wychodzi łatwo w silniku 1.0 ? Tak podglądałem i nie wiem czy wyjdzie bo chyba lekko będzie przeszkadzać podstawka od akumulatora i nie wiem czy nie będzie trzeba mocna nachylić silnika
Czy trzeba odkręcać belkę na dole trzymającą na jednym uchwycie skrzynię ?
Jak by ktoś miał jakieś porady dotyczące zmiany sprzęgła w Yarisie to niech się podzieli sugestiami na co warto zwrócić uwagę przy takiej wymianie.
Gdzieś jeszcze widziałem, że docisk sprzęgła jest przykręcony na jakieś nietypowe śruby ?
I jeszcze jedno jakiego producenta sprzęgieł polecacie ? Zastanawiam się nad ASIAN lub VALEO a może coś innego ?
Krótki poradnik wymiany sprzęgła (skrzyni) w Toyota Yaris.
A więc zaczynamy (ja się zabrałem w ten sposób):
1. Odkręcamy lewe koło; odbezpieczamy i odkręcamy nakrętkę, która trzyma piastę z półosią (najlepiej jak ktoś nam pomoże unieruchamiając tarczę poprzez wciśnięcie pedału hamulca)
2. Demontaż zacisku hamulca (dwie śruby) oraz odkręcenie amortyzatora od piasty (dwie śruby). Po odgięciu wahacza w dół półoś sama wyskoczy z piasty.
3. Usuwamy opaskę zaciskową z gumy od strony skrzyni (można to zrobić obrazu z drugą opaską na drugiej półosi) i wyciągamy półoś.
4. Demontaż akumulatora aby było wygodniej nam cokolwiek robić od góry.
5. Demontaż wysprzęglika (dwie śruby). Lepiej zdemontować wysprzęglik niż odkręcić przewód i później odpowietrzać sprzęgło.
5. Demontaż cięgien sterujących skrzynią biegów (wystarczy wyciągnąć dwie zawleczki i podwiązać linki aby nie przeszkadzały).
6. Teraz możemy przystąpić do odkręcenia wszystkich śrub trzymających skrzynię z silnikiem (nie trzeba się obawiać, że skrzynia nam spadnie bo trzyma się na bolcach ustalających oraz na dwóch łapach podtrzymujących cały silnik ze skrzynią).
7. Teraz możemy użyć podnośnika i podstawić pod miskę olejową tylko tak aby się nie ześlizgnął najlepiej przez drewniany klocek.
8. Odkręcamy łapę podtrzymującą skrzynię od tyłu. Tu uwaga: nie odkręcamy jednej śruby na której trzyma się poduszka (nie cofniemy przez to skrzyni z bolców ustalających) tylko trzy śruby, które trzymają łapę ze skrzynią. Nie są one łatwo dostępne ale z powodzeniem można je odkręcić.
9. Odkręcamy łapę podtrzymującą skrzynię od strony akumulatora (tu jak kto woli można z jednej śruby lub z trzech - ja odkręciłem trzy).
10. Jak mamy odkręcone wszystkie śruby trzymające skrzynię teraz możemy opuścić podnośnik ok. 10-15 cm skrzynia z silnikiem się pochyli i będzie można łatwo wyciągnąć skrzynię (najlepiej jest to robić w dwie osoby samemu byłoby ciężko).
11. Wyciągamy skrzynię. Uważamy na drugą półoś sama wyskoczy.
W ten oto sposób można zdemontować skrzynię biegów. teraz przejdziemy do wymiany sprzęgła.
12. Jak mamy już wyciągniętą skrzynię możemy odkręcić docisk (sprężynę talerzową jak kto woli) - trzyma ją kilka śrub.
13. Po odkręceniu śrub lekko odciągamy docisk.
14. W ten oto sposób wyciągnęliśmy tarczę sprzęgłową wraz z dociskiem.
15. Demontaż łożyska oporowego. Pchamy łapę tak aby łożysko wyskoczyło z wałka wystarczy lekko pociągnąć i wyskoczy samo z zawleczki dociskowej.
Jeżeli chodzi o montaż napisze tylko w skrócie z uwagi, że się robi wszystko na odwrót.
1. Montaż łożyska jest prosty. Odchylamy mocno łapę do siebie wkładamy łożysko oporowe pod zawleczki sprężynowe i wkładamy je na wałek sprzęgłowy.
2. Montaż tarczy z dociskiem. Wkładamy tarczą z dociskiem na kołki ustalające (pamiętając o jak najlepszym wycentrowaniu tarczy względem osi wałka - ja to zrobiłem według dopasowanego grubego dornika). Jeśli mamy dobrze wycentrowaną tarczę możemy dokręcić śruby sprężyny talerzowej (docisku).
3. Teraz możemy scalać skrzynię z silnikiem. Jak jest dobrze wycentrowana tarcza sprzęgła z osią wałka sprzęgłowego skrzynia powinna wejść bez problemu można ją ewentualnie pokręcić w lewo prawo aby wałek wszedł we frezy tarczy sprzęgłowej.
4. Teraz możemy skręcać skrzynię z silnikiem.
5. Po skręceniu śrub podnosimy podnośnikiem silnik tak abyśmy mogli przykręcić łapy podtrzymujące silniki i skrzynię.
6. Dalej robimy wszystko w tej samej kolejności jak przy demontażu tylko że od końca.
Jak mamy wyjętą skrzynię możemy wymienić olej (są tu różne opinie co do wymiany oleju w skrzyni). W instrukcji obsługi niby jest wzmianka aby wymienić co 60 tys. km. Jedni mówią (serwisant ASO) że w japońskich autach oleju się nie wymienia jak nic się nie dzieje; inni że trzeba. Ja olej wymieniłem na olej przekładniowy Toyoty taki jak zalewają na produkcji. Oleju trzeba wlać do skrzyni 1,9 litra. Ja po zlaniu miałem mniej ok. 1,4 litra (skrzynia sucha przebieg 210 tys. km). Olej praktycznie nie różnił się od nowego poza tym że było go mniej niż trzeba.
Co do wyboru kompletnego sprzęgła to zakupiłem sprzęgło firmy AISIN ponoć takie też montują w ASO.
Mam nadzieję, że może się komuś przyda ta instrukcja !!!
Kiedyś wymieniałem sprzęgło w bmw e36 a teraz szykuje się wymiana w yarisce. Jeszcze raz dzięki bardzo za poświęcony czas na wpisanie tego na forum !!!!
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Toyota Yaris ) Porady, problemy techniczne
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.