Napęd w Toyocie RAV4 II 2005 jest stały, czyli rozdział mocy jest 50/50 (słyszałem że wypuszczono też bardzo małą partie bez napędu na tylną oś, ale to można łatwo sprawdzić zerkając pod spód czy z tyłu jest zamontowany most.
Góral -wyjaśnij mi jak jest z napędem w RAV4 I generacji,oczywiście jeżeli jesteś zorientowany w temacie?.Dzięki Tadek.
Dołączył: 27 Gru 2010 Posty: 190 Skąd jesteś (miejscowość / region): Bielsko-Biała Posiadane auto: Renault Trafic Generation
Piwa: 43/1
Wysłany: Czw 26 Maj 2011, 09:00
Temat postu:
Re: ( Toyota RAV-4 ) Napęd 4x4 na stałe ?
W Toyocie RAV4 I dostępne były wersje z napędem na koła przednie, ewentualnie na cztery koła. Tych pierwszych w produkcji było najwięcej, niestety co do rozdziału mocy na poszczególne koła nie znam.
Dołączył: 06 Lip 2011 Posty: 2 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: AR 156 SW 2.5 V6 24v SP2
Piwa: 0/0
Wysłany: Sro 06 Lip 2011, 22:50
Temat postu:
Re: ( Toyota RAV-4 ) Napęd 4x4 na stałe ?
właśnie sie mierze na RAV4 II generacji i potrzebuje bardzo konkretnych informacji na temat napędu. Co masz na myśli mówią stały napęd 4x4?
Jaki jest mechanizm rozdziału mocy pomiędzy oś przednią a tylną, czy mamy tu do czynienia z Haldex'em, sprzęgłem wiskotycznym, torsenem (na 99,999% nie), sztywnym spięciem miedzyosiowym, klasycznym mechanizmem różnicowym (z visco lub bez), czy jeszcze jakimś innym wynalazkiem?
pzdr
Dołączył: 27 Gru 2010 Posty: 190 Skąd jesteś (miejscowość / region): Bielsko-Biała Posiadane auto: Renault Trafic Generation
Piwa: 43/1
Wysłany: Pią 08 Lip 2011, 09:24
Temat postu:
Re: ( Toyota RAV-4 ) Napęd 4x4 na stałe ?
simba666 napisał:
właśnie sie mierze na RAV4 II generacji i potrzebuje bardzo konkretnych informacji na temat napędu. Co masz na myśli mówią stały napęd 4x4?
Jaki jest mechanizm rozdziału mocy pomiędzy oś przednią a tylną, czy mamy tu do czynienia z Haldex'em, sprzęgłem wiskotycznym, torsenem (na 99,999% nie), sztywnym spięciem miedzyosiowym, klasycznym mechanizmem różnicowym (z visco lub bez), czy jeszcze jakimś innym wynalazkiem?
pzdr
Wiatam.
Pisząc "stały napęd" mam na myśli brak możliwości odłączenia jednej z osi, tak jak to np. jest rozwiązane w Suzuki Grand Vitarze drugiej generacji. Jeżeli chodzi o rozdział mocy między przednią osią i tylną w Toyocie Rav4 II to 50/50% stały i jest zastosowane sprzęgło wiskotyczne, natomiast Toyota Rav4 III-ciej generacji to 80% przód i 20% tył załączany automatycznie przy poślizgu kół ale tylko do przędkości 40km/h i jest na rozbudowanym Torsenie. Niestety Toyotę Rav4 III w terenie i w złych warunkach atmosferycznych prowadzi się o wiele gorzej niż Rav4 II - a to ze względu na gorsze rozwiązanie napędu (wprowadzili oszczędności ) czyli brak stałego napędu 4x4 który jest naprawdę bardzo bezpieczny.
Dołączył: 16 Maj 2008 Posty: 41 Skąd jesteś (miejscowość / region): Polska Posiadane auto: RAV4 D-4D 2002
Piwa: 2/0
Wysłany: Nie 10 Lip 2011, 15:28
Temat postu:
Re: ( Toyota RAV-4 ) Napęd 4x4 na stałe ?
Góral - jeśli napęd w RAV-4 drugiej generacji jest permanentny to dlaczego jak zakopiesz się w błocie kręcą tylko przednie koła, a dopiero po chwili dołaczają tylne?
Proponuję abyś sprawdził to w praktyce. Jeśli byłoby tak jak mówisz (napęd stały, rozdział mocy 50/50 między osiami) to powinny od początku po puszczeniu sprzęgła kręcić przednie i tylne koła, a tak nie jest.
Tył dołącaza się po uślizgu, gdyż dopiero wtedy zadziałało sprzęgło wiskotyczne. Wyrównuje prędkość przednich i tylnych kół i znowu się wyłącza. _________________ EMO
Dołączył: 27 Gru 2010 Posty: 190 Skąd jesteś (miejscowość / region): Bielsko-Biała Posiadane auto: Renault Trafic Generation
Piwa: 43/1
Wysłany: Nie 10 Lip 2011, 17:55
Temat postu:
Re: ( Toyota RAV-4 ) Napęd 4x4 na stałe ?
Witam,
Sprzęgło wiskotyczne zbudowane jest z aluminiowej obudowy wykonanej w kształcie walca. Obudowa ta posiada hermetyczne zamknięcie, a w miejscach mocowania wałów posiada specjalne pierścienie gumowe. Wewnątrz obudowy umieszczone są płytki z odpowiednimi nacięciami i otworami. Płytki, które posiadają nacięcia połączone są w wielowypustem wewnętrzny wałka. Natomiast płytki, w których zostały wykonane specjalne otwory połączone są z obudową, która połączona jest z wałem napędowym. Płytki te umieszczone są w sposób naprzemienny, a odstępy miedzy nimi nie są określone dzięki czemu występuje możliwość przesuwu płytek miedzy sobą. Czynnikiem roboczym w tego rodzaju sprzęgle jest specjalny olej silikonowy, który daje możliwość zmiany swojej lepkości na skutek zmian temperatury, a na skutek poślizgu płytek następuje wzrost ciśnienia w układzie.
Zasada działania sprzęgła wiskotycznego
Istotną cechą działania sprzęgła wiskotycznego jest przenoszenie momentu napędowegotylko w chwili gdy występuje różnica prędkości pomiędzy wałem ze skrzyni biegów napędzającym sprzęgło a wałem napędowym. Inaczej mówiąc sprzęgło to pracuje jedynie wtedy jeżeli występuje różnica prędkości pomiędzy osiami pojazdu. W przypadku takim napęd dostarczany jest prawie w 100% w zależności od rozwiązania do kół jednej osi.
W chwili gdy pomiędzy osiami wystąpi chociaż niewielka różnica prędkości następuje poślizg pomiędzy płytkami w sprzęgle. Powoduje to zwiększenie w układzie zarówno temperatury jak i ciśnienia na skutek czego następuje wzrost gęstości stosowanego oleju. Wraz ze wzrostem gęstości oleju następuje zwiększenie przekazywanego napędu do kół osi nie napędzanej. Istotną zaletę takiego rozwiązania jest możliwość przekazania całego momentu napędowego do osi, która w danej chwili ma lepszą przyczepność do podłoża.
Stosowanie sprzęgła wiskotycznego jest obecnie często stosowane na skutek szeregu korzyści jakie ze sobą niesie. Dość ważną cechą jest płynne rozdzielenie momentu pomiędzy osiami zależnie od zapotrzebowania bez konieczności udziału kierowcy.
Nie bez znaczenia jest tutaj również znacznie mniejszy koszt w porównaniu to centralnego mechanizmu różnicowego oraz całkowita bezobsługowość takiego sprzęgła. W razie wystąpienia awarii jednak występuje konieczność jego wymiany.
Dla formalności w tej sprawie odsyłam do fachowców z serwisów Toyoty w całej Polsce konsultanci najlepiej wam to wytłumaczą i udzielą bardzo fachowej i wiarygodnej informacji, - nie do podważenia.
Dołączył: 16 Maj 2008 Posty: 41 Skąd jesteś (miejscowość / region): Polska Posiadane auto: RAV4 D-4D 2002
Piwa: 2/0
Wysłany: Nie 10 Lip 2011, 22:46
Temat postu:
Re: ( Toyota RAV-4 ) Napęd 4x4 na stałe ?
Góral - wkleiłeś nam tutaj z wikipedii lub jeszcze innego portalu opis budowy i działania sprzęgła wiskotycznego, który każdy w google może sobie znależć. Nie napisałeś jaki jest jego związek z Toyotą Rav-4 drugiej generacji.
Wg mnie ten opis pasuje do zachowania napędu mojego samochodu RAV-4 D-4D rok prod. 2002, w którym nie mam systemu ESP, TCS.
Poczytaj co pisze BIGELEKTRON (mechanik z Toyoty) o przekazywaniu napędu w RAV-4:
http://www.motonews.pl/forum/?op=fvt&t=198833&c=18&f=23 _________________ EMO
Dołączył: 27 Gru 2010 Posty: 190 Skąd jesteś (miejscowość / region): Bielsko-Biała Posiadane auto: Renault Trafic Generation
Piwa: 43/1
Wysłany: Pon 11 Lip 2011, 09:18
Temat postu:
Re: ( Toyota RAV-4 ) Napęd 4x4 na stałe ?
EMO napisałeś "Tył dołącaza się po uślizgu, gdyż dopiero wtedy zadziałało sprzęgło wiskotyczne. Wyrównuje prędkość przednich i tylnych kół i znowu się wyłącza."
Więc dostałeś info jak działa sprzęgło wiskotycvzne, tył nie dołącza się po poślizgu, wyrównuje prędkość przednich i tylnych kół. Tak jak ty opisujesz jest w Toyocie Rav4 III zadzwoń do serwisu Toyoty a sam się przekonasz. Ja naprawdę wiem coś w tym temacie. Jestem praktykiem a nie amatorem.
Dołączył: 06 Lip 2011 Posty: 2 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: AR 156 SW 2.5 V6 24v SP2
Piwa: 0/0
Wysłany: Pon 11 Lip 2011, 15:09
Temat postu:
Re: ( Toyota RAV-4 ) Napęd 4x4 na stałe ?
No to ryfa, szukałem lekkiej fury ze stałym 4x4 no i Toyotka wypadła mi z kręgu zainteresowań. Skoro RAV4 na przekazywany napęd na tylną oś przez sprzęgło wiskotyczne, to niestety jest to tylko zabawka i nie ma nic wspólnego z napędem stałym 4x4.
Tak jak było napisane powyżej jest to tanie rozwiązanie, ale napewno nie dobre. Aby miec stały napęd 4x4 to niestety trzeba poszukac sprzętu z centralnym Torsenem (np: Audi z quatro oprócz A3 bo te mają Haldexa) albo zwykłym mechanizmam różnicowym z blokadą wiskotyczną (np: Subaru).
Wszelkiego rodzaju Haldeksy, sprzęgi wiskotyczne i inne "automatycznie/samoczynnie" załączane napędy to tylko atrapa 4x4, wszystkie te układy działają z opóźnieniem.
Cóź poszukiwania trwają dalej, dziękuję za przybliżenie tematy Rav4.
pzdr
Dołączył: 27 Gru 2010 Posty: 190 Skąd jesteś (miejscowość / region): Bielsko-Biała Posiadane auto: Renault Trafic Generation
Piwa: 43/1
Wysłany: Pon 11 Lip 2011, 16:46
Temat postu:
Re: ( Toyota RAV-4 ) Napęd 4x4 na stałe ?
simba666 napisał:
No to ryfa, szukałem lekkiej fury ze stałym 4x4 no i Toyotka wypadła mi z kręgu zainteresowań. Skoro RAV4 na przekazywany napęd na tylną oś przez sprzęgło wiskotyczne, to niestety jest to tylko zabawka i nie ma nic wspólnego z napędem stałym 4x4.
Tak jak było napisane powyżej jest to tanie rozwiązanie, ale napewno nie dobre. Aby miec stały napęd 4x4 to niestety trzeba poszukac sprzętu z centralnym Torsenem (np: Audi z quatro oprócz A3 bo te mają Haldexa) albo zwykłym mechanizmam różnicowym z blokadą wiskotyczną (np: Subaru).
Wszelkiego rodzaju Haldeksy, sprzęgi wiskotyczne i inne "automatycznie/samoczynnie" załączane napędy to tylko atrapa 4x4, wszystkie te układy działają z opóźnieniem.
Cóź poszukiwania trwają dalej, dziękuję za przybliżenie tematy Rav4.
pzdr
Mało tego - dodam że terenówka powinna mieć reduktor, bez tego urządzenia w teren nie ma się co wybierać.
Dołączył: 16 Maj 2008 Posty: 41 Skąd jesteś (miejscowość / region): Polska Posiadane auto: RAV4 D-4D 2002
Piwa: 2/0
Wysłany: Wto 12 Lip 2011, 20:47
Temat postu:
Re: ( Toyota RAV-4 ) Napęd 4x4 na stałe ?
Górall napisał:
simba666 napisał:
No to ryfa, szukałem lekkiej fury ze stałym 4x4 no i Toyotka wypadła mi z kręgu zainteresowań. Skoro RAV4 na przekazywany napęd na tylną oś przez sprzęgło wiskotyczne, to niestety jest to tylko zabawka i nie ma nic wspólnego z napędem stałym 4x4.
Tak jak było napisane powyżej jest to tanie rozwiązanie, ale napewno nie dobre. Aby miec stały napęd 4x4 to niestety trzeba poszukac sprzętu z centralnym Torsenem (np: Audi z quatro oprócz A3 bo te mają Haldexa) albo zwykłym mechanizmam różnicowym z blokadą wiskotyczną (np: Subaru).
Wszelkiego rodzaju Haldeksy, sprzęgi wiskotyczne i inne "automatycznie/samoczynnie" załączane napędy to tylko atrapa 4x4, wszystkie te układy działają z opóźnieniem.
Cóź poszukiwania trwają dalej, dziękuję za przybliżenie tematy Rav4.
pzdr
Mało tego - dodam że terenówka powinna mieć reduktor, bez tego urządzenia w teren nie ma się co wybierać.
Góral, więc RAV-4 drugiej generacji (rok prod. 2002) ma ten stały napęd 4x4 z rozdziałem mocy 50/50 czy sprzęgło wiskotyczne, które dołącza tył? _________________ EMO
Dołączył: 27 Gru 2010 Posty: 190 Skąd jesteś (miejscowość / region): Bielsko-Biała Posiadane auto: Renault Trafic Generation
Piwa: 43/1
Wysłany: Sob 16 Lip 2011, 12:58
Temat postu:
Re: ( Toyota RAV-4 ) Napęd 4x4 na stałe ?
Dla mało zorientowanych w nazewnictwie - "Stały" to znaczy bez fizycznej możliwości ingerencji kierowcy w mechanizm napędu 4x4 !!! Czyli nie mylić z blokadami dyferencjału, blokadami między-osiowymi itd.
Dołączył: 20 Lip 2010 Posty: 13 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: Land Criuser 120 2005 r 3.0 D4D
Piwa: 1/0
Wysłany: Czw 09 Sty 2014, 20:25
Temat postu:
Re: ( Toyota RAV-4 ) Napęd 4x4 na stałe ?
Ja mam rav 4 z 2004 r i nie mam żadnych kontrolek kontroli trakcji itp. Podobno w tym modelu co mam rozkład jest 50/50 na stałe. Choć jak kiedyś cofałem na błocie to znajomy mówił że tylko przednie koła się kręciły a tylne nie. _________________ Paweł
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Toyota RAV-4 ) Porady, problemy techniczne
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.